Diesel-drømmebil med sterkere motor

Diesel-drømmebil med sterkere motor

Ikke alle vil kjøre elbil, og til sommeren kommer Europas mest solgte pickup, nemlig Ford Ranger, i ny utgave med flere hestekrefter.

 Tekst: Bjørnhild Fjeld

Foto: Ford

Den nye Ranger-en kommer med en avansert 2-liters EcoBlue dieselmotor som har 9 prosent lavere dieselforbruk når den kombineres med en ny og avansert 10-trinns automatgirkasse. Den kraftigste varianten av motoren, en bi-turboversjon med 213 hk og 500 Nm, leverer 13 HK og 30 Nm mer enn dagens 3,2 liters TDCI-dieselmotor.

Med 23 cm bakkeklaring og 80 cm vadedybde kommer du frem i tøft terreng.

Du kan velge mellom 130, 170 og 213 hestekrefter, og alle variantene har firehjulstrekk som standard.

Til jobb og fritid
– Ford Ranger er allerede Norges nest mest solgte pickup. Med nye Ranger vil dette bli en enda mer attraktiv pickup. Den har en uslåelig kombinasjon av hengerkraft, drivstoffeffektivitet og smarte førerassistanseteknologier. Med den nye 2-liters EcoBlue dieselmotoren får du en kjøreopplevelse som i en personbil. Med FordPass Connect-modem i bilen åpner det seg også en rekke nye og spennende muligheter, enten du bruker den som arbeidsbil eller på fritiden, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Stopper for fotgjengere
Ranger er den første i klassen som tilbys med antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse og intelligent fartsholder. I tillegg til førerassistanseteknologiene som allerede finnes på dagens Ranger, kommer den også med en aktiv parkeringsassistent som automatisk manøvrerer og parkerer bilen for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å gasse og bremse. Nye Ranger kommer også for første gang med nøkkelfri start.

Du kan velge mellom en 6-trinns manuell girkasse og en 10-trinns automatgirkasse som forøvrig er den samme som på nye Ford Mustang.

I 2018 ble det solgt 51 500 Ford Ranger i Europa, og i Norge er det den nest mest populære pickup-en.

 

Dilla på motorsag?