Funnet maskinenes missing link?
«Ingeniørene i selskapet mener å ha funnet maskinenes «missing link”. »

Funnet maskinenes missing link?

Tekst: Eva Alnes Holte

HELT ELEKTRISK : Hel-elektrisk gravemaskin. (Foto: Excess Engineering)

Excess Engineering i Sandnes vil erstatte alle hydrauliske pumper og sylindre med en elektrisk løsning. Den skal være 50 prosent mer energieffektiv.

Selskapet er en del av Kverneland Industrier. Daglig leder Ove Kalvatn i Excess Engineering forteller i slutten av februar at de nylig har solgt det første pilotanlegget for en batteridrevet subsea-applikasjon.

Jakter på investorer

– Men vi ser et mye større marked innenfor landbasert industri og ønsker å være en viktig bidragsyter for karbonnøytrale byggeplasser i 2025.

Ingeniørene i selskapet mener å ha funnet maskinenes «missing link». Nå er Excess Engineering på jakt etter investorer for å kunne skalere opp produksjonen.

I dag når industrien snakker om å elektrifisere gravemaskiner bytter de ut dieselmotor med en elektromotor og installerer enten batteri, brenselseller eller benytter kablet strømforsyning til gravemaskinen.

Trenger ikke lade ofte

– For batteridrift er ulempen at maskinene ikke har tilstrekkelig med energi til å kunne utføre arbeid en hel arbeidsdag uten lading. Med vår løsning der en fjerner hele hydraulikksystemet og installerer elektriske «sylindre» kan en jobbe 50 prosent lengre på samme batteri. Vår teknologi vil faktisk gjøre batteridrift av gravemaskiner attraktivt for entreprenører, sier Kalvatn.

Han mener en hel-elektrifisering av gravemaskiner vil gi store fordeler

– Man fjerner ifølge Sintef-rapport behovet for flere hundre liter hydraulikkolje, redusert vedlikehold og øker levetiden på maskinen.

Kostnadene

En av tersklene for elektrifisering av for eksempel gravemaskiner i dag er kostnadene. En elektrisk gravemaskin er mer en dobbelt så dyr i innkjøp som en dieseldrevet maskin. 

– Vi har derfor som mål å bygge en effektiv pilotlinje for å kunne produsere komponentene for de elektriske «sylindere» til en konkurransedyktig pris.

Hel-elektrisk gravemaskin

Excess Engineering ønsker å hente kapital via EU-akselleratorordningen EIC, norske offentlige finansieringsordninger og private investorer slik at de kan kjøre pilotprosjekt og skalere opp produksjonen. Selskapet er også på jakt etter en pilotkunde som vil være med på å bygge om og teste ut en hel-elektrisk gravemaskin.

– Fordelen med vår elektriske aktuator – sylinder – er at den kan overføre store krefter, kan ha lang slaglengde og er «retrofit»,  det vil si at den i de fleste tilfeller kan monteres i eksisterende festepunkter på maskinen. En kan løfte ut hydraulikksylinderen og montere inn den elektriske aktuatoren i samme innfesting, sier Ove Kalvatn.

PÅ JAKT: Excess Engineering er på jakt etter investorer. – Vår teknologi vil faktisk gjøre batteridrift av gravemaskiner attraktivt for entreprenører, sier daglig leder Ove Kalvatn. (Foto: Privat)

Excess Engineering

Excess Engineering er et heleid norsk teknologiselskap som leverer løsninger både for offshore, subsea og landbasert industri.

Selskapet holder til i Sandnes og er en del av Kverneland Industrier. Selskapet ble etablert i 2011.

Halvparten av kundene er internasjonale.

 

Store endringer fremover

Kilde: Excess Engineering

Dagens situasjon:

På veien mot karbonnøytrale byggeplasser er det et uttalt ønske fra myndighetene om å elektrifisere for eksempel anleggsmaskiner. I dag bruker nesten alle anleggsmaskinene – også de på batteridrift – hydraulistiske sylindere, der olje og trykk brukes for å kontrollere bevegelsene.

Virkningsgraden på hydraulikksystemer og hydraulikksylindere er 40-45 prosent.

I fremtiden:

Excess Engineering har utviklet, testet og patentert en ny type elektriske sylindere – akuator – som kan erstatte de fleste hydaulikk-sylinderne. Det er ikke lenger bruk for flere hundre liter hydraulikkolje som pumpes gjennom et hydraulikksystem.

En elektrisk motor og elektrisk aktuator har en mye større virkningsgrad enn et hydraulikksystem. 

Virkningsgraden på den elektriske aktuatoren er mer enn 90 prosent.