Leken i skolegården

Leken i skolegården

Tekst: Eva Alnes Holte

FOLKELIV I FROGNERBORGEN: I finværet strømmer store og små fra Oslo og omegn til Frognerborgen. (Foto: Øyvin Vestre)

– De neste årene skal det bygges 200 nye skoler. Sikkerhet på lekeplassene er og med andre ord et høyaktuelt tema, sier Øyvin Vestre som har tatt master på skoleanlegg og lekeplasser.

Vestre hadde ansvaret for lekeplassanleggene da han jobbet hos Clausen & Heyerdahl. Etter 2004 har han fortsatt vært i fullt arbeid for å skape gode uterom for aktive barn og unge . 

– Jeg kunne ha satt meg i sofaen for lenge siden, men hvorfor skal jeg det når jeg heller kan holde på med det jeg synes er gøy! Vestre ler i andre enden av telefonen.

Vestre driver med kurs for barn og unge gjennom Aktiv Arena. Han samarbeider fremdeles med sin gamle arbeidsplass Claussen & Heyerdahl AS når det gjelder planlegging og bygging av skolegårdsløsninger og barnehagens uterom.

To typer sikkerhet

Vestre sier det er to typer sikkerhet for lekeplassene: – Den objektive sikkerheten ligger i forskrift, standard og internkontroll, mens den subjektive tilhører barna selv og deres evne til å mestre omgivelsene sine og få nye ferdigheter.

Han sier han har erfart at tiltak for å fjerne farer og tiltak for å øke utfordringer og spenning kan gå parallelt.

– For barnas utvikling er det viktig at vi voksne klarer å ha begge disse tankene i hodet samtidig.

Forbilledlige Frognerborgen

Vestre fremhever Frognerborgen som en forbilledlig lekeplass. Det var Claussen & Heyerdahl som for noen år tilbake vant en konkurranse og deretter fikk oppdraget av Oslo kommune om å lage en lekeplass i tilknytning til Frognerparken. Vestre var med å designe borgen.

– Under planleggingen besøkte vi barnehager og skoler for å høre hva de ønsket seg. Målet var et mangfold av aktiviteter og utfordringer som traff alle aldersgrupper.  Jeg synes vi traff veldig bra!

Øyvin Vestre (til venstre) hadde vært rådgiver i Faglig utviklingssenter for grøntanleggsektoren (Fagus) i 15 år da han i 2019 overlot stafettpinnen til Ole-Christian Wiig. (Foto: Fagus)

Mer trivsel i skolegården

Det siste er en understatement. Faktisk mener Vestre at Frognerborgen var et gjennombrudd på lekeplassfronten:

– Det er snakk om en allsidig, motorisk og sosial lekeplass som fascinerer og inspirerer barna. Frognerborgen er blitt Norges mest populære og besøkte lekeplass.

Et stort antall skoler er fornyet av Claussen & Heyerdahl og CH-Prosjekt, som tok med erfaringene fra Frognerborgen i planleggingen. Man ønsket aktiviteter som ble satt i gang og organisert av skolebarna selv, og skoleanleggene fungerte godt også som nærmilljøanlegg.

 Erfaringer er mer aktivitet og mer trivsel i skolegården, og den sosiale drivkraften er vel så viktig som den motoriske.

– Dette er godt nytt for livet i skolegården, sier Vestre.

Lekeapparater i skolegården før og nå

´70-tallet: Lekeapparater i trevirke.

´80-tallet: Mye løse gummimatter under utstyr.

´90-tallet: Da 6-åringene skulle inn i skolen, ble det bygging av sandkasser og støtunderlag under lekeappater. Fliser på 50x50 laget av resirkulerte bildekk.

2010 – 2022:  Fra komposittmaterialer og plasstøpt underlag til tre og naturdesign

 

Kilde: Øyvin Vestre