Ødela fredagstacoen
NESTE SOMMER!: Sykkelparken i Harstad byr på spektakulære hopp og ligger med kort vei til sentrum. Nå gleder store og små tøffinger seg til de igjen kan innta sykkelparken. (Foto: Dan Griffiths, Moonhead Media)

Ødela fredagstacoen

I Harstad valgte ungene sykkelpark i stedet for fredagstaco. Nå har is og kulde satt en foreløpig stopper for aktivitetene på Harstad Bike Park, men fra juni av kan store og små igjen innta Blåbærhaugen med syklene sine.

Tekst: Georg Mathisen

De lokale ungdommene var i parken hver dag. – Foreldrene kommer og sier at vi har ødelagt fredagskveldene deres. Før var det taco og hjemmekos. Nå maser ungene om å dra i sykkelparken, sa Stian Kristoffer Evensen da han ble intervjuet av Idrett & anlegg for et par måneder siden. Han er prosjektleder for Harstad Bike Park.

Harstad er i ferd med å få det som sykkelklubben omtaler som en moderne sykkelpark for den neste generasjonen. Og den skal være gratis å bruke.

SATSER: Stian Kristoffer Evensen (til venstre) og Bjørn Tore Woll bygger sykkelpark for den neste generasjonen. Den er så spennende at de til og med kommer til rivalbyen Tromsø for å fortelle om planene.

Blåbærhaugen

– Vi er en av de største sykkelklubbene i Norge på aktivitet og har 470 medlemmer. Så hadde vi en visjon om at vi ønsket å tenke annerledes: Ikke ha en dugnadsgreie der du hele tiden må komme på møte og steke vafler, men at du har lyst til å delta, sier Bjørn Tore Woll.

Han titulerer seg som president i Harstad Cykleklubb. Med store ambisjoner bør parken ha engelsk navn og titler som klinger godt.

Løsningen ble en blåbærtur tre kilometer unna sentrum. – Vi kom over et fantastisk område som lå brakk: Blåbærhaugen. Her er gamle Harstad stadion og en kolle på 54 høydemeter, forteller han.

VM-kvalifisering

Evensen kom til Woll og spurte om de ikke skulle lage pumptrack. – Jeg spurte: «Hva er pumptrack?». Men dette var grunnen til at vi begynte å se på Blåbærhaugen. Vi lager et anlegg som er kompakt, som har mange ting og som er i byen. Alle de andre sykkelparkene er langt unna – vi er sentrale, slår Woll fast til Idrett & Anlegg.

Første byggetrinn var ferdig i 2019. I sommer var det VM-kvalifisering i pumptrack i sykkelparken. – Den fungerer like godt for toåringer på løpesykkel som for verdens beste BMX- og pumptrack-syklister. De lokale får være med og konkurrere mot verdensmestere. Senere har det poppet opp fem–seks–sju små pumptrackanlegg i utkanten av Harstad. Baner som ikke er organisert, sier sykkelklubbpresidenten.

Siste nytt er at Norges Cykleforbund har tildelt Harstad Cykleklubb NM og UM i pumptrack for 2023. Datoen er satt til helgen 25—27. august og i tillegg til NM vil det også bli et mesterskap for ungdommer fra 13-16 år.

VOKSER: Første byggetrinn ble tatt i bruk for tre år siden. Nå vokser sykkelparken videre. (Foto: Dan Griffiths, Moonhead Media)

Ti kilometer løyper

De lokale bankene har stilt opp med sponsing. Harstadværingene har gått flere tusen turer for å vise støtte. Klubben har skaffet millioner, handlet lokalt, og også fått fakturaer på kroner null fra lokale firmaer. Bare Velosolutions er hentet inn utenfra med internasjonal ekspertise. «Sykkeldrøm til 60 millioner» kaller Harstad Tidende anlegget.

– Vi får designet en progressiv sykkelpark som passer for alle fra ettåringer til verdens beste. Det blir cirka ti kilometer maskin- og håndbygde løyper. På toppen av kollen er det fantastisk utsikt, og der blir det også terrasse, grillplass og turmål for gående. Tilsvarende er det nede på arenaen. Rundt i løypene har vi laget blindtarmer til spektakulære utsiktspunkter, sier Evensen.

Han tykje

Han forteller til Idrett og Anlegg om fantastiske grønne løyper, populære røde løyper med masse hopp og det seks meter øye hoppet Big Mama. Ellers har mange av de tøffeste punktene fått lokale navn, ikke engelske. «Tykje», for eksempel, forteller enhver som er bevandret i nordnorske dialekter at dette er utfordrende.

Idretts- og servicehuset får både selskapslokale med sitteplass for 80 personer, kjøkken, sofalounge og møterom. I tillegg dusj, garderober og toaletter, garasje, mekkerom, lager og spyleanlegg.

– Servicehuset er ferdig finansiert. Det som er artig er at alle løfter i lag – selv sparebankene som egentlig konkurrerer, sier Bjørn Tore Woll.

STØTTE: Cykleklubben har skaffet millioner i penger og andre bidrag – for eksempel har Heliteam stilt med til sammen ti løft av materialer. (Foto: Dan Griffiths, Moonhead Media)