I en Facebook-post hevder PR-rådgiver Jarle Aabø at byrådet i Oslo bruker 5 millioner kroner på å bytte ut 2000 meter rød sykkelasfalt i Sognsveien fordi asfalten ikke er rød nok lenger. Innlegget er delt 1500 ganger. «Problemet» er bare at bytte av asfalten «bare» koster 1,5 millioner kroner, og at årsaken til byttet er hull i veien.
Tekst: Bjørnhild Fjeld
Foto: Tore Fjeld
– Årsaken til at vi i år reasfalterer i Sognsveien er at dekket har fått store hull slik at det er risiko for fall og skader for de som bruker sykkel eller sparkesykkel i sykkelfeltene. Dette dreier seg om veivedlikehold for å oppnå bedre trafikksikkerhet, sier seksjonsleder Mari Svolsbru i avdeling for gange, sykkel og kollektiv i Bymiljøetaten.

Sykkelfeltene i Sognsveien mellom Ullevål Stadion og John Colletts plass blir reasfaltert med ny rød asfalt.
Skal gjøres tryggere
Hun sier at fargen på asfalten ikke har vært noe tema, dette veivedlikeholdet handler utelukkende om å oppnå bedre trafikksikkerhet. Asfalten ble lagt i 2014, og var en av de første sykkelfeltene i Oslo som fikk rød farge. Nå var det altså på tide å skifte ut, for å gjøre sykkelfeltet tryggere for de mange tohjulingene som bruker veien daglig.
– Totalprisen for dette arbeidet er estimert til cirka 1,5 millioner kroner. Denne totalprisen inkluderer mange aktiviteter som kreves for å gjøre arbeidet, som f. eks fresing og fjerning av gammel asfalt, legging av ny asfalt, tilpasninger rundt kummer og sluk, ny oppmerking m.m, sier Svolsbru.

Den gamle røde asfalten har ligget siden 2014, og har ganske riktig falmet og blitt slitt.
Den røde asfalten som er brukt for å markere sykkelfeltene i Oslos gater har fått mye «pepper», for det er helt riktig at fargen falmer etter en tid. Dette har også skjedd i Sognsveien, kunne Utemiljøs reportasjeteam se med selvsyn da vi var ute på en liten «befaring». Vi så imidlertid at det også var hull i veien der den gamle asfalten lå, og hull i veien er ikke noe særlig for en syklist i stor fart, særlig ikke i høstmørket.
LES OGSÅ: Tester om asfalt kan få lengre levetid med fiber
Kritisk til byrådet
PR-rådgiveren Jarle Aabø har de siste årene markert seg som svært kritisk til Oslo-byrådets samferdselspolitikk, og har blant annet frontet aksjonen og nettstedet «Ja til bilen». Nettstedet er nå nedlagt, men Aabø er stadig like frittalende i sosiale medier. Nylig var han ute i Sognsveien og tok bilder av sykkelfeltene som er under oppgradering, og delte et innlegg på sin Facebook-side med tittelen «FEM MILLIONER PÅ RØDERE ASFALT».
Her er det han skriver videre i Facebook-posten:
MDGs byråd for samferdsel i Oslo er i full gang med å fjerne 2000 meter rød sykkelasfalt i Sognsveien. Forklaringen er at den røde asfalten som ikke har ligget veldig lenge, ikke lenger er rød nok for byrådet. Den har falmet.
Derfor blar Berg opp fem millioner kroner nå på høsten for å fjerne den gamle, legge den nye knallrøde for så å oppleve at vinterens snø og salting gjør den nye knallrøde asfalten like falmet til våren.
Pytt, pytt sykkel er religion og fanatikere kjenner ingen grense. DEL GJERNE.
Update: Oslo kommune hevder nå at asfalten i Sognveien ikke byttes fordi den var falmet, men fordi den hadde noen hull. Litt som å bytte all asfalt mellom Oslo og Svinesund på grunn av noen hull ved Moss.
Kommunen hevder også at denne asfaltjobben ble levert til 1,5 millioner. Superbillig Kommunen ved «sykkeletaten» innrømmer at tallet 1,5 kun er et estimat.
Har fått mer erfaring
Mari Svolsbru i Bymiljøetaten sier at strekningen i Sognsveien mellom John Colletts plass og Ullevål stadion var en av de tidligste prosjektene kommunen utførte med rød asfalt.

Mannskap fra Vaktmesterkompaniet var i gang med asfaltjobben i Sognsveien denne uka.
– Siden den gang har både kommunen og entreprenørene fått mer erfaring knyttet til teknikken og produktene som må benyttes ved en slik jobb. Vi jobber kontinuerlig med å gi tilbakemelding på og verifisere at reseptene, altså sammensetningen av stoffer og steintilslag, på rød asfalt skal være av god kvalitet. Det kreves også spesiell teknikk for å legge denne asfalten og komprimere den korrekt. Utfallet på kvalitet avhenger av en rekke faktorer, som temperaturen på massene og i luften, korrekt mengde asfalt, teknikk for valsing m.m. Vi jobber med erfaringsutveksling rundt dette når vi inngår nye kontrakter.
LES OGSÅ: Farget asfalt gir store muligheter

Den fargede asfalten gir god friksjon for syklistene, og Oslo har derfor valgt dette fremfor plastbelegg oppå asfalten.
Rød asfalt eller plastdekke?
I Oslo har de som sagt valgt å bruke farget asfalt for å skille sykkelfelt fra kjørefelt for biler. Begrunnelsen er blant annet at rød asfalt gir bedre friksjon for syklistene, og dermed er mer trafikksikkert for eksempel ved regnvær.
Det finnes også fargede belegg som legges oppå asfalten, dette er brukt for eksempel i Drammen. Dette belegget er ifølge produsentene mer holdbart og enklere å rengjøre, men Oslo kommune ønsker som nevnt ikke å bruke dette fordi det vil være glattere for syklister enn farget asfalt.

I løpet av de få minuttene Utemiljø var ute i Sognsveien, så vi mange som syklet.