Parkeringsplasser for bil begynner å bli mangelvare i de store byene. Derfor velger stadig flere bedrifter og kommunale etater å bytte ut varebiler med elektriske lastesykler.

Tekst: Bjørnhild Fjeld
Foto: Evo Elsykler

– Oslo kommune har kjøpt 16 store lastesykler med lasteplan som brukes av Gravferdsetaten. Bergen kommune har også kjøpt sin første elsykkel, det samme gjelder Statsbygg som drifter Gamlehaugen, forteller Jo Espen Bjerk som er bedriftsmarkedsansvarlig i Evo Elsykler.

Han mener elsykler vil være et utmerket supplement, eller til og med erstatning, for varebiler og andre motoriserte kjøretøy.
– Det er blitt stadig vanskeligere å komme frem med bil i de store byene. Og ikke minst å finne parkeringsplass. En sykkel er mer smidig, mener Bjerk.

Evo Elsykler har fått så store etterspørsel etter elsykler i det siste at de har opprettet en egen bedriftsmarkedsavdeling.

3 hjul og lasteplan

De mest aktuelle modellene som han anbefaler til for eksempel håndverkere og park- og anleggsbransjen, er 3-hjulinger med enten lasteplan bak eller en stor kasse foran. Disse finnes med lastekapasitet på inntil 300 kilo pluss syklisten, og koster fra 39 000 kroner eks. mva.

På en sånn sykkel får du fint med deg nødvendig verktøy, jord og planter som du trenger hvis du for eksempel skal plante i en bakgård midt inne i byen. Rekkevidden med fullt batteri er 3-4 mil, og gjennomsnittsfarten er vesentlig større enn med en vanlig sykkel. Motorkraften kobler seg ut ved 25 km/t, sykler du fortere oppfører elsykkelen seg som en vanlig tråsykkel. Men den største fordelen er at det går mye lettere i motbakkene, og naturligvis lastekapasiteten.

Trenger ikke lappen

En elsykkel er fortsatt en sykkel som alle kan bruke, uten å ha førerkort. Dette blir stadig viktigere siden mange ungdommer velger å ikke ta lappen for bil. Dermed kan du ansette sommervikarer uten å tenke på om de har førerkort eller ikke.

Bjerk ser det også som en fordel at elsykkelen kan brukes til og fra bedriftens kontor og anlegget der du skal jobbe. På kirkegårder og i store parkanlegg er det ofte kjøretøyer som bare kan brukes inne på området – det er ikke så praktisk hvis du trenger å dra på hagesenteret og kjøpe planter.