– Vårt salg av mindre blokker til anleggsgartnermarkedet har steget betydelig under pandemien, sier Torger Lingelem, daglig leder i Rocks of Norway.

Containerprisene i Kina har mangedoblet seg under pandemien. Dermed er transportkostnadene blitt så høye at det er langt billigere å kjøpe stein fra Norge. 

Tekst: Eva Alnes Holte
Foto: Daniel Westre Hansen

Rocks of Norway har nærmest opplevd en eventyrlig vekst i 2020. Vi møter daglig leder Torger Lingelem på steinopphuggeriet langt inne i skogen ved Larvik. I bitende vinterkulde viser han oss rundt i sitt steinrike. Store maskiner og ditto steinblokker preger området rundt brakkekontorene. 

Ventetid på stein 

Rocks of Norway er leverandør av larvikitt-blokker til blant annet forstøtningsmurer og brygger.  De skreddersyr også stein i alle størrelser til små og store prosjekter – fra trapper, portstolper og utemøbler til vei, jernbane, broer og havneanlegg. 

– Salget av mindre blokker til anleggsgartnermarkedet har steget betydelig, sier han og forteller om en økning på hele 30 prosent i år. De har problemer med å levere alt som etterspørs. – Kapasiteten er liten i forhold til behovet ute i markedet. Nå er det ventetid på stein hos oss også. 

 

Danker ut Kina 

Torger Lingelem regner med at situasjonen vil vedvare en god stund sammen.  

– Jeg tror nok ikke at Kina-importen vil få samme posisjon som før pandemien. Norskprodusert stein vil vinne terreng fremover, både fordi det er mer effektivt enn å frakte tung stein fra Kina med sin reduserte containerkapasitet og fordi det er mer miljøvennlig å hente ut norsk stein.