Styrer vinterveiene med norskutviklet app

Styrer vinterveiene med norskutviklet app

Er du lei av å få telefoner fra brøytebilsjåfører som lurer på hvor og hvordan de skal brøyte? Eller fra sure kunder som klager på at snøen er lagt på feil sted? Det norske firmaet Tokvam har laget en app som fikser alt dette.

Tekst: Bjørnhild Fjeld Foto: Tokvam

Industribedriften Tokvam AS på Toten har de siste årene bygd opp en solid produktportefølje innenfor vintervedlikehold, både i Norge og utlandet. Dermed er de godt kjent med den utfordrende hverdagen til de som jobber med å brøyte og strø slik at veier og parkeringsplasser er fremkommelige hele vinteren.

En enklere brøytehverdag

Denne hverdagen innebærer ofte mange telefoner – både fra sjåfører som lurer på hvor de skal brøyte, og kunder som mener at brøytingen ikke er riktig utført.

– For noen år siden begynte vi å tenke på om det kunne lages en digital løsning som gjorde hverdagen enklere for firmaer som driver med vintervedlikehold. Dermed utviklet vi EasyPlan, som vi kaller en planleggingsassistent. Det er kort forklart en app som fungerer som en GPS på en smarttelefon eller nettbrett, sier William F. Amundsen, Key Account Manager i Tokvam.

Inne i denne appen kan firmaer som jobber med vintervedlikehold, legge inn for eksempel hindringer som opphøyde kumlokk, beskjeder om hvor snøen skal legges, hvor det skal strøs litt ekstra sand, eller koden til porten slik at sjåføren kommer inn på området for å brøyte.

LES OGSÅ: Øyvind motiverer deg til snøbrøyting

Med et nettbrett festet i vinduet kan brøytebilsjåføren bruke EasyPlan-appen til å finne viktig informasjon om områdene han skal brøyte.

– Dette gjør at sjåførene får en enklere hverdag, de kan bare skru på appen, så finner de all informasjon de trenger. For entreprenøren vil det være litt jobb å legge inn all informasjon, men så blir det heller ikke så mange telefoner med spørsmål. Heller ikke så mange feil, slik at du unngår reklamasjoner, sier Amundsen.

Forenkler sjåførbytte

Tokvam har for tiden cirka 100 kunder som bruker EasyPlan-appen, og Amundsen har inntrykk av at folk er fornøyd. De som bruker den betaler et årsabonnement pr sjåfør, som logger seg inn med brukernavn og passord.

– Dette systemet er spesielt gunstig hvis du har forskjellige sjåfører som brøyter det samme området. Når all informasjon ligger inne i appen, trenger du ikke forklare nye sjåfører hva de skal gjøre. Nå med Covid-19-situasjonen kan dette være særlig aktuelt, siden ansatte kan bli satt i karantene.

En ny versjon av appen er på trappene, den vil være tilgjengelig både for nettbrett og mobil på iOS og Android.

LES OGSÅ: Mye juks i utomhusbransjen

Lettere å unngå skader

Amundsen mener du fort kan spare inn kostnadene ved å bruke appen, både fordi du får færre reklamasjoner for at jobben, og du unngår skader på utstyr og omgivelser. Hvis du fakturerer pr time unngår du også å glemme å registrere jobber, fordi alt blir logget i systemet – og du har dokumentasjon hvis kunden spør.

– Vi har noen kommuner som bruker systemet for å dokumentere hvor og når det er brøytet og strødd, for å ha dokumentasjon, sier Amundsen.

Når folk ringer og påstår at «det er ikke blitt brøytet hele uka», er det fint å kunne vise til at dette er gjort.

– Hvis det er avvik som gjør at brøytebilsjåføren ikke får gjort jobben, for eksempel en feilparkert bil, kan sjåføren ta bilde av dette og legge inn i appen.

Kan brukes året rundt

EasyPlan-appen ble utviklet med tanke på vintervedlikehold, men den kan gjerne også brukes til andre ting. Det GPS-baserte systemet egner seg like godt til typiske sommervedlikeholdsoppgaver.

– Vi vet at det er flere som bruker appen til å organisere gressklipping i parker, kantklipping, skiltvasking eller trepleie, sier Amundsen.